Du har säkert hört när det pratas om franchise om ett lag i NFL. Eller kanske i någon annan amerikansk professionell lagidrott som NHL, NBA, eller MLB.
Men vad menas egentligen med det? Varför inte bara säga laget?
Franchise i NFL
The NFL’s 32 franchises are divided into two 16-team conferences.
Denna text hittar du på NFL’s officiella sajt. Helt klart menar de lagen när de skriver om de 32 franchisen för vi vet att det finns 32 lag i NFL och 2 konferenser (conferences).
Varför skriver de inte bara lag när det så tydligt är det som det handlar om?
Ja vad det handlar om är två olika typer av professionella ligor.
Man kan säga att vi i Europa och Sverige är mer vana vid den ena än den andra.
Franchisemodellen
Här är varje lag garanterade en plats i ligan även nästa år. Det sker inga upp- eller nedflyttningar i franchise ligorna. Har du en plats i ligan kan du inte spela dig ur den.
Istället kan laget försvinna av andra orsaker. Oftast är det då pengar inblandat. En franchise kan t ex gå dåligt och säljas till andra ägare eller så kan ett lag helt enkelt byta stad.
Det är NFL som är huvudägaren och t ex Kansas City Chiefs ägare, Hunt familjen, hyr en plats i ligan åt sin franchise. Klubbägaren är sedan med och bestämmer i NFL, tillsammans med de 31 andra franchisens ägare.
Klubbmodellen
Den typ av liga som vi är mest vana med.
Här är lagen inte garanterade att få spela kvar i den högsta ligan om de inte presterar. Ett dåligt år kan du åka ur ligan och få spela i en lägre division.
Ett exempel är SHL (Svenska Hockey Ligan). Ett dåligt år kan du åka ur SHL och nästa år då tvingas spela i Hockeyallsvenskan. I HA får du mindre pengar från ligan, lägre reklamintäkter och mest troligt mindre publikintäkter.
Här är det en mycket lägre barriär för att starta ett lag och börja spela serie, beroende på nivå så klart. Men alla kan starta en förening och börja spela seriespel i någon av sporterna som spelas här i Sverige.
Klubbarna ägs till stor del av dess medlemmar och medlemmarna bestämmer vem som ska leda klubben.
Franchise i företagsvärlden
Franchisemodellen som vi är mest bekanta med är den i företagsvärlden. Det är ett ganska vanligt sätt att starta företag på.
Man kan förenklat säga att du som franchisetagare hyr ett varumärke och på ett sätt åker med på deras marknadsföring.
Vanliga franchisekoncept är McDonalds, Pressbyrån och ICA.
Slutsats
Franchisemodellen är annorlunda mot den typ av liga vi är vana vid här i Sverige.
Sportvärldens franchisemodell är alltså ganska lik företagens. Förenklat kan man säga att det handlar om att man hyr en plats i ett sammanhang, i vårt fall National Football League. Det rör sig alltså inte om klubbar som ägs av medlemmar – utan företag som ägs av personer.
Och även om man har svårt med att förstå konceptet så får man medge att det fungerar. Se bara hur alla sporter, om inte växer, så åtminstone behåller sin dragningskraft borta i USA.